de drieëntachtigste dag - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Peer Boselie - WaarBenJij.nu de drieëntachtigste dag - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Peer Boselie - WaarBenJij.nu

de drieëntachtigste dag

Door: peernaarsantiago

Blijf op de hoogte en volg Peer

22 Oktober 2010 | Spanje, Santiago de Compostella

Na een behoorlijke nacht slaap een hele dag Santiago. Om te beginnen naar de kathedraal, want ik had gisteren Sint Jacobus nog niet geknuffeld. Dat heb ik dus als eerste gedaan. vanaf 9 uur ´s morgens mag men naar binnen om dat eeuwenoude ritueel te voltrekken. Dit jaar is dat via de Porta Sancta, de Heilige Deur. Via deze (eigenlijk maar heel kleine!) bronzen deur komt men meteen in de omgang die naar de toegang leidt waar het levensgrote borstbeeld van Santiago staat. Een stoplicht (!) geeft aan of de volgende naar boven mag (net als in het zwembad in Eindhoven...). Een vriendelijke Philippijn maakt stiekem van mij een foto als in de trap op ben gelopen. Als ik Santiago omhels zie ik enkele meters beneden me de bisschop zitten... Ik moet snel door, want er wachten nog honderden mensen achter me, maar wanneer ik de trapjes weer af ben kan ik nog verder naar beneden en ben dan juist in een kelder, waar ik rustig even kan blijven bidden voor alle intenties die me zijn megegeven of die tijdens de reis zijn ´aan komen waaien´ en dat zijn er heel wat...
Vervolgens de kerk weer uit om de mensen achter me weer kans te geven op heel even rustig zitten of staan.
Daarna eerst maar eens de trein voor morgen geregeld. Ik vertrek overmorgen vanuit Madrid en ga daar morgen heen. Ik haal het kaartje alvast en krijg 20% pelgrimskorting, dat is mooi...
Na een tijdje door Santiago te hebben gelopen ben ik om 12 uur weer in de kathedraal voor de pelgrimsmis. Stampvolle kerk, alles is vol en honderden mensen staan in gangen en achterin de kerk. Of het allemaal pelgrims zijn is zeer de vraag overigens, maar er zijn wel minimaal en stuk of tien mensen die ik herken van de laatste weken lopen. Iedereen wordt genoemd, althans alle nationaliteiten worden genoemd met het aantal pelgrims dat gisteren is binnengekomen. Dat zijn er vele honderden. Het aantal loopt onder andere op door een grote groep uit Valencia én een groep uit Jaca, waar ik inmiddels weken geleden ook was. Zij worden speciaal welkom geheten, zij mogen ook speciaal wat zeggen, net als een mevrouw die namens een groep huisvrouw-pelgrims het woord doet. De bisschop lijkt niet onaardig, maar raffelt de zaak wel een beetje af. Voor wie denkt dat de ´botafumeiro´, het grote een paar honderd kilo wegende wierookvat ook heeft gezwaaid, die moet ik teleurstellen. Nee, dat is niet gebeurd, en maar goed ook. Als het wél had gezwaaid, had een hele steiger omgevallen, mét twee schilders erop. Omdat de Paus over twee weken komt, wordt de hele kerk opnieuw gewit en dat gaat ook door tijdens de vieringen, nét als het biechthoren...
Na de mis, met een volstrekt ongeorganiseerde puinhoop van honderden mensen die allemaal tegelijk naar voren dringen bij de communieuitreiking (dat zou beter kunnen na 1200 jaar denk ik dan..) drink ik een kop thee met Mary, een Engelse die bijna heel haar leven al in Duitsland woont, in Konstanz. Ze is een jaar of vier á vijfenzeventig en loopt sinds de dood van haar man tien jaar geleden regelmatig stukken Camino. We hebben een intensief gesprek over geloof en de relatie met het dagelijks leven en vooral ook hoe het gebrek aan een gevormd geweten de groei naar meer samenhang in de wereld bedreigt.
Naast de kathedraal zijn er natuurlijk nog veel meer kerken in Santiago. Sommige zijn oeroud, Romaans dus, maar ze zijn eigenlijk allemaal in de zeventiende en achttiende eeuw wel aangetast door het ´Barok-virus´. Alle kerken zijn van natuursteen en deze steen is erg gevoelig voor mosvorming. Ze zijn dan ook allemaal wel een beetje groen en de torens van de kathedraal laten licht waaiende varens zien momenteel..
Ook de huizen en andere gebouwen in het centrum van Santiago, zoals de universiteit, zijn vaak erg oud. Daar waar data zijn te zien, zijn het vaak data uit de 16e eeuw. Omdat de steen moeilijk te determineren is, kan overigens een huis uit de negentiende eeuw net zo oud lijken...
En het weer? Dat is weliswaar iets minder dan voorheen, wat bewolking nu en iets lagere temperatuur, maar géén regen. Die wordt nu pas voorspeld voor zondag. En zo loop ik nog altijd bijna kurkdroog rond na bijna drie maanden...

  • 22 Oktober 2010 - 13:33

    Nico:

    Mijn gelukwens, Peer.
    Het moet je veel gedaan hebben. Mijn gebed heb je er ook neer gelegd.Dank. Buen viaje de regreso a casa!

  • 22 Oktober 2010 - 14:16

    Tobias:

    Ik staar naar de deur en hoop dat je binnenkomt... Of ik zit buiten naar het tuinhekje te kijken tot het openzwaait.
    Je bent me vergeten zeker baasje? Nou, ik jou niet. Mijn vacht is dof, mijn eten smaakt niet.
    Maar ergens voel ik dat het nu niet meer lang duurt. Ik zal op je wachten. En dan zal ik dansen! Poot van je Toby

  • 22 Oktober 2010 - 16:46

    De Smeetsjes:

    Hee buurman Peer,
    Aangezien we net pas terug zijn van een weekje Texel hebben we snel gekeken of je je doel gehaald hebt.
    En je bent in Santiago de Compostella aangekomen !! HOERA !!
    En we wensen je een goede terugreis !!

  • 22 Oktober 2010 - 17:08

    Peregrinofrans:

    Hola Peer,
    Je hebt zoals verwacht Santiago gehaald met een wonderbaarlijke tocht naar ... jezelf.

    CHAPEAU

    Je hebt er lang geleden, toen je nog misdienaar was al over gesproken.

    Buen Camino,


  • 23 Oktober 2010 - 11:11

    Wim En Riek:

    Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Ik heb daar veel bewondering voor! Het moet je een groots gevoel geven om eindelijk na bijna drie maanden je doel bereikt te hebben. We wensen je een goede thuisreis en misschien tot zondag bij Lieske.
    Haretelijke groet
    Wim en Riek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peer

Actief sinds 06 Juli 2010
Verslag gelezen: 431
Totaal aantal bezoekers 79849

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2010 - 24 Oktober 2010

pelgrimage naar santiago de compostela

Landen bezocht: